A politika hatását jelezheti, hogy a két éven keresztül hiába próbálkozó Békés megyei Medgyesegyháza és Újkígyós végre célba értek: a megyei kötődésű miniszter helyismerete itt vélhetően sokat segített, bár várossá nyilvánításukat semmiképpen sem lehet érdemtelennek tekintetni. Vélhetően Borsod-Abaúj-Zemplén megye politikai lobbiereje segített Sajóbábonynak , amely egy egyutcás borsodi falu és a mellé épült szocialista miniváros sajátos kombinációja, kétségkívül jelentős gazdasági funkciókkal és részben városias megjelenéssel.
Nem minden esetben tűnnek ilyen egyértelműnek a döntés mögött meghúzódó okok. Az agglomerációs jellegű települések közül Rácalmás (Dunaújváros mellett), Vép (Szombathely mellett) és Rákóczifalva (Szolnok mellett) befutott, de kimaradt Kerepes - amely település várossá nyilvánítása ellen szakmai indokokat igen nehéz lenne felhozni. Azt sem könnyű megérteni, hogy ha a Bonyhád mellett fekvő, döntően lakófunkciójú Nagymányok város lehet, vajon a szintén urbanizált térben található, lényegesen népesebb Tát miért nem?
A kistérségi központ, Pacsa előléptetése nem meglepetés, a két nyírségi (Vaja és Nyírmada) nagyközségé sem, ha az utóbbi évek tendenciáit figyeljük: utóbbiak esetében a területfejlesztési motiváció mindig is jelentős volt. Térszerkezeti szempontok indokolják Gyönk és Mágocs várossá nyilvánítását: ugyanakkor a térségi szerep nem volt elegendő Szászvár, vagy Csákvár várossá nyilvánításához. Utóbbi, a Fejér megye északi részén fekvő nagyközség kétségkívül újra az idei év legnagyobb vesztesének érezheti magát : harmadszorra pályázik sikertelenül, annak ellenére, hogy intézményi és arculati szempontból is városias, többek között négy kórházi osztály telephelye. Teljességgel érthetetlen, hogy miképpen maradhatott ki újfent, hiszen miképpen a korábbi próbálkozások alkalmával is, a szakmai értékelő bizottság ezúttal is kifejezetten ajánlotta várossá nyilvánítását. Csak arra lehet gondolni, hogy a településnek nincsenek elég befolyásos barátai - és valamiképp a végén mindig a rövidebbet húzza.
Vannak még további furcsaságok: Sülysáp, amelynek jelentős mérete mellett a kereskedelem területén határozott térségi szerepkörei vannak, a csatornázás hiányában elbukik - míg a határozottan kevésbé fejlett Mélykút szintén csatornázatlanul befutó lehetett.
Az átlagos lélekszám jelentősen csökkent, mintegy 4200 fő, és új városaink közül találunk két 2000, további négy 3000 fő alatti települést.
Végül is az az előzetes feltevésünk, hogy a választások miatt és a bizonytalan belpolitikai helyzet következtében egyfajta amnesztia hangulat uralkodik majd el - ez az arányokat tekintve bejött, de sajnos nem mindenki számára hozott sikert ez a hullám. Most egy év szünet következik a várossá nyilvánításokban, de 2011-ben új esélyek nyílnak, talán részben megváltozott feltételek között. A nagyon sok új város azt is jelenti, hogy csökkent a sorban állók száma, és a következő körben már lényegesen kevesebb ellenféllel kell majd megküzdeniük a potenciális pályázóknak.
Gratulálunk minden olyan közösségnek és vezetőiknek, ahol a következő napokban a városavató ünnepség megszervezése jelenti a legfontosabb kellemes gondot. Örülünk, hogy néhányuk sikerének tevőlegesen is részesei lehettünk - sajnos így van ez néhány érthetetlen és fájó bukással is.
Trócsányi András - Pirisi Gábor